Gevonden worden, of niet?!

Veel bedrijven horen dat ze “gevonden” moeten worden.

Zij beginnen met het verbeteren van de organische vindbaarheid (SEO). Als dit niet leidt tot voldoende nieuwe relaties, wordt vaak ook overgegaan op de inzet van Google Adwords (SEA).

Er alleen op inzetten dat u gevonden wordt, is in onze optiek een grote valkuil.

Ten eerste.

Wanneer u gevonden wordt, wordt u waarschijnlijk tegelijk gevonden met een aantal concurrenten. Wilt u niet liever als eerste aan tafel?
Als eerste aan tafel zitten met een prospect is zeer waardevol: meer dan de helft van alle offertes wordt dan gewonnen, als het al op een offerte ronde aankomt. Veel offerte-rondes zijn ook slechts een verplicht nummertje, omdat het bedrijfsbeleid is om bij meerdere partijen een offerte aan te vragen.

Ten tweede.

De strategie om gevonden te worden, beperkt in hoge mate de vijver waarin u vist. Want, tegenover ieder persoon uit een doelgroep die vandaag zoekt, zijn er honderden die vandaag (nog) niet zoeken! Wilt u niet liever deze grote groep bewerken? Iemand die vandaag niet zoekt kan al wel een sluimerende behoefte hebben. En zelfs als dat niet zo is, dan is naamsbekendheid ook al een mooi resultaat. Een B2B beslisser treedt zelden in contact naar aanleiding van 1 bezoek aan een website. Er zijn meerdere contact momenten nodig. Het kunnen kiezen van de inhoud van een contactmoment is waardevol. Wachten tot iemand op je website komt omdat hij of zij zoekt, is nagenoeg het tegenovergestelde.

Ten derde.

Omdat de meeste bedrijven het nastreven, is organische vindbaarheid heel moeilijk aan het worden (er kunnen er maar 3 in de top 3 staan). Adwords advertenties worden steeds duurder (daardoor afnemend rendement) omdat steeds meer partijen tegen elkaar opbieden. Het vissen in de grotere vijver, is vissen met minder competitie en daarmee lagere kosten.

Hoe kom ik in contact met doelgroepen – dat is vaak een betere vraagstelling dan “hoe wordt ik gevonden”. Er zijn nog veel meer wegen die de moeite waard zijn om te bewandelen.

Neemt u vooral vrijblijvend contact op om van gedachten te wisselen over extra mogelijkheden om uw doelgroepen te bereiken.